Tenyo Strange Newspaper

Tenyo Strange Newspaper
(Tianyang)
1962

 Examinable : No /Non
Rarity : ★★★★
Discontinued / Production terminée
Only in Japan / Seulement au Japon

English:
Here is probably one of the very first version sold by Tenyo in 1962 of classic of magic where water poured into a newspaper disappears. The trick is sold with instructions in a manila envelope on which the name of the trick and the company logo is printed (If you like Japanese oddities, take a look at this great website). A new version of this trick was later sold by Tenyo in the main collection with the Reference T-6 In The News, and Disney version is also available. 

History:
At the time it was under the brand Tianyang, not Tenyo, that "Stange Newspaper" has been marketed. Indeed, as you maybe allready know, before becoming Tenyo the company changed its name and its logo several times. In 1931 Matsutaro Yamada, the foremost professional magician of the time, who performed magic under the name "Tenyo Shokyokusai", established a Magic Research Institute in his own name and began manufacturing and selling small tricks at Tokyo's famous Mitsukoshi Department store. He is the father of Akira Yamada, Tenyo's first president, and a professional magician who performed under the stage name Tenyo Shokyokusai, The current name of the company is taken from this stage name.  At that time his company was called Tianyang Magic Institute and was intended to bring a new vision to the magic art, but it had to close temporarily in 1941 because of the pacific war. After the war, the activity could restart but sales were not very good. In fact Tenyo Shokyokusai had not much time to take care of the marketing of its magic as it was very busy with his performances and his occupation with the army. It is for this reason that his youngest son Akira Yamada took over the business in 1950. Thus, in April 1960 the company changed its name to Tianyang Magic Research Institute Ltd. Then in April 1962 the name was changed again to become Tianyang Ltd. And it's only ten years later, in 1970, that the company name became Tenyo Co Ltd. The very first magic trick were sold under the brand Tianyang and are recognizable by the logo, which was different, and which represents a black circle in which we find the letters T and Y. There are actually a large number of very old magic trick sold between 1930 and 1970, but it is quite difficult to find them and identify them in an exaustive way and in the right order. The chronology is sometimes difficult to follow because this has been a very eventful period owing to the war and the various mutations of the company.

(Some of the logos used by Tenyo)

Français:
Voici sûrement une des toutes premières versions vendues par Tenyo en 1962 de ce grand classique de la magie où de l'eau versée dans un papier journal disparait. L'effet est vendu avec sa notice dans une enveloppe kraft sur laquelle le nom du tour ainsi que le logo de l'entreprise sont imprimés (Si vous aimez les curiosités Japonaises aller voir ce superbe site internet). Une nouvelle version de ce tour a été vendue plus tard par Tenyo dans la collection principale sous la référence T-6 In The News, une version Disney étant aussi disponible.

Histoire:
A l'époque, c'est sous la marque Tianyang et non pas Tenyo que "Stange Newspaper" a été commercialisé.  En effet, comme vous le savez peut être, avant de devenir Tenyo, l'entreprise a changé de nom et de logo de nombreuses fois. En 1931, Matsutaro Yamada commença par vendre son propre matériel de magie à Mitsukoshi Department store à Tokyo. Il était le père d'Akira Yamada (le premier président de Tenyo qui repris l'entreprise en 1950) et un magicien professionnel qui avait pour nom de scène Tenyo Shokyokusai (1888-1980). Le nom actuel de l'entreprise a été emprunté à ce nom de scène. A cette époque, sa société s’appelait Tianyang Magic Institute et avait pour but d'apporter une nouvelle vision à l'art de la magie, mais elle a dû fermer temporairement en 1941 à cause de la guerre du pacifique. Après la guerre, l'activité a pu reprendre mais les ventes n'ont pas été très satisfaisantes. En effet, Tenyo Shokyokusai  n'avait plus beaucoup de temps pour s'occuper de la commercialisation de ses tours de magie car il était très occupé par la présentation de ses spectacles et par ses occupations avec l'armée. C'est pour cette raison que son plus jeune fils fils Akira Yamada repris l'entreprise en 1950. C'est ainsi qu' en  Avril 1960 l'entreprise changea de nom pour devenir Tianyang Magic Research Institute Ltd . Puis en Avril 1962 le nom a été modifié à nouveau pour devenir plus sobrement Tianyang Ltd. C'est seulement dix ans plus tard, en 1970, que le nom de l'entreprise est devenue Tenyo Co Ltd. Les tous premiers tours de magie étaient vendus à cette époque sous la marque Tianyang et sont donc identifiables au logo qui était différent, un rond noir dans lequel on trouve les lettres T et Y. Il existe en fait un grand nombre de tours très anciens vendus entre 1930 et 1970, mais il est assez difficile de les trouver et les répertorier de manière exhaustive et dans le bon ordre. La chronologie est parfois difficile à suivre car cette période a été très mouvementée du fait de la guerre et des différentes mutations de l'entreprise.

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